Tuesday, August 31, 2010

Cincin Dan Kuku

Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je.. 

sunnah nabi jarang nak ikut .. 

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, 
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss 
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku 
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk 
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda. 

The Truth 

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun 
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai 
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak 
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi 
menggunakan tangan untuk beristinjak. 

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang 
bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan 
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan 
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, 
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk 
ke dalam kepala. 

Percayalah. 

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan 
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau 
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. 

Additional info 

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam 
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang 
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah 
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini 
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya.. 

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah 
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi 
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai 
cincin pakailah di jari 

1] jari manis 
2] jari kelingking (anak jari) 


dan jangan memakai pada jari 
1] jari tengah 
2] jari telunjuk 

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari 
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang 
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. 

Perhatian 

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan. 

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan jugasaudara- 
mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam 
syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah 
Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat 
mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala. 

DAH ABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU PUN DAPAT PAHALA GAK 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...